FRAMTAGNING AV TRÄGOLV

Jag lämnar övervåningen för en stund. Familjen har åkt till fastlandet och jag skall passa på att ta upp en plastmatta och slipa trägolvet som finns under.

Så här såg det ut innan.
image6
Nja eller det låg naturligtvis matta på hela golvet. Här har jag börjat riva upp mattan. Under mattan är en skiva spikad i trägolvet och mattan är limmad i skivan. Jag gjorde i ordning ett golv i ett annat hus en gång där de hade limmat mattan direkt på trägolvet....idioter....:-) Nåja här finns det i allafall en skiva...tack och lov. Jag börjar mad att dra bort hela mattan. Ett ganska lätt arbete eftersom mattan bara är limmad i kanterna.

När mattan är borta skall skivorna bort. Om någon undrar varför jag inte skriver vad det är för skivor så är det för att jag inte har en fetaning om hur man stavar till det.......ni ser väl vad det är......

Mitt på golvet är det inga problem att dra bort skivorna, slit bort den och låt de spikar som blir kvar i golvet sitta där så länge. Det är trixigare i hörnena. Här har de lagt ......skivorna och sedan spikat golvlisten vilket gör att skivan går in under listen. Jag skall inte ta bort listen och måste därför få bort skivan ändå. Det är lite knepigt men det går.
image7
Här ser ni skivan under listen.

Dessa verkyg räcker gott och väl. Det finns säker svindyra deluxmaskiner som gör arbetet lättar men vem har sagt att livet skall vara lätt. Hovtången har jag lånat ur sonens leksakslåda, jag skulle aldrig ha kommit åt med en normalstor hovtång.
image8

När sedan skivorna är helt borta börjar det gedigna arbetet med att dra ut miljarder med små spikj...lar.
image9

Ta bräda för bräda och var noga med att få upp verje spik. Glömmer man kvar en spik så märker man garanterat det då man slipar. Det uppstår ett gnistregn som får fyrverkeritillverkarna att bli gröna av avund. Var noga för det pajar slippappret oxå och det är ganska dyrt. Jag brukar dra handen längs med brädan för att vara säker på att jag fått med alla spikar.

Ibland stöter man på spikskallar som inte går att dra ur.
image10
Jag tar då en 3-tum eller liknande och slår den huvud mot huvud så att jag försänker den här spiken några millimeter.
image11
Sedan kan man fylla med träfix i rätt nyans. Lämnar man skallen som den var kommer den att ge upphov till tidigare beskrivna gnistregn.

Här har det helt säkert stått en jättefin kakelugn som kastades ut när centralvärmesystemet kom....synd. Kanske kommer det att stå en kakelugn där igen så småningom???
image12

Nu är golvet klart för slipning. Golvslipen hämtas ikväll och skall slipas imorgon och sedan behandlas troligen med hårdvaxolja...vi får se.
image13
Fortsättning följer.........
/Mattias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0