RIVNINGSDAX

När jag nu startar den här bloggen så har jag redan kommit en bit i rivnringsprocessen, men jag skall försöka återge vad som gjorts så ni blir up to date.

Som sagt så skall övervåningen blåsas ut ned till takstolar och mellanbjälklag p.g.a de husdjur som utan att fråga har flyttat in. Det första som gjordes var att de två element som fanns i de två isolerade rummen togs bort.
image1

På bilden ovan kan man se det ena rummet längst bort och till höger bakom skåpet finns det andra rummet. Jag önskar att jag hade en kamera med lite bättre vidvinkel så att jag kunde visa hela vinden. Vid murstocken och skåpet är det en vinkelbyggnad på huset.

image2

Det här kortet är taget åt andra hållet. Här kommer trappan upp idag, det skall den inte göra senare. Det förstör hela planlösningen att ha trappan på en gavel. Här kan man se att den här gaveln har träbjälklag och inte en halvmeter kalksten som den andra. Detta gör att det här är den enda gaveln där det är aktuellt att flytta några fönster. Vid den här gaveln är det tänkt att det skall bli två rum till barnen.......vi får se......

image3

Det som är mest intressant med att riva i ett äldre hus är att man får se hur de byggde förr....INTE. Vad i hela glödheta höll de på med???? Det man kan säga är att de byggde för att de skulle hålla i 6-700 år. Det skulle inte förvåna mig om den byggaren som byggt här hade ett leende på läpparna och tänkte "skulle vara kul att få se den j....eln som försöker riva det här om hundra år" samtidigt som han slog i en handsmidd 7 tums spik i den ohyvlade 4 tumsbrädan och hällde i kalkbesudlad kutterspån i mellanväggen. Från det att man har rivit en sådan här vägg tar det ca 2 dagar innan dammet har lagt sig så att det går att fotografera.

Detta var bara början, mer kommer snart.

/Mattias

Kommentarer
Postat av: Manerk

Jag är mest nyfiken om du funderat över vart du skall placera baren.

2007-04-12 @ 12:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0