SLIPNING OCH BEHANDLING AV TRÄGOLV

Jahaja, nu var slipmaskinen hemsläpad och de är bara att börja slipa. Eftersom golvet är rejält ojämt (en del brädor är konvexa och en del konkava) så börjar jag med att slipa golvet diagonalt. Detta gör jag med ett grovt
papper, ca 35.
image14

Och sedan på andra diagonalen.....
image15

Därefter slipar jag några gånger i träets fiberriktning d.v.s längs med brädorna.
image16

Sedan avslutas det hela med att jag slipar med ett fint papper ca 120 längs med brädorna. Det som är superviktigt när man slipar med maskin är att maskinen aldrig får stå stilla när man slipar, då tar det en sekund så har man gjort en rejäl grop i golvet. Det gäller att ha maskinen i rörelse då man slipar och att man fäller upp sliptrissan.......heter det så???.....innan man stannar.

Sist men inte minst så slipar jag kanterna med en kantslip, den får man med när man hyr den stora. Den kommer dock inte åt i hörnena så där får man hitta på något annat......ex en mouse eller d.y.l.
image17

Nu är det klart. Nu dammsuger jag och torkar av golvet med endast vatten för att få bort slipdammet som för övrigt har letat sig in i varje liten vrå i huset. Räkna med att hitta slipdamm de närmaste månaderna..........
image18

Jag har beslutat mig för att behandla golvet med en hårdvaxoljegrund Vit, transparent och sedan en transparent hårdvaxolja uppe på. Den som är intresserad kan gå in på www.welinoco.com. Hårdvaxoljan är något mellanting mellan lack och olja. Den går in i träet men lämnar ändå en yta som går att städa på. Fördelen som jag ser det är att den låter träet se levande ut.

Här lägger jag på grunden. Det svåraste är att den skall läggas ut extremt tunt till det här golvet som är ca 15 kvm räckte 0,75 liter. Men det är dyrt oxå en burk på 0,75 liter kostar 400 kr.
image19

Efter det att grunden fått torka lade jag på den transparenta hårdvaxoljan, sidenmatt. Den skall läggas lika tunt den.
image20

Ja så här blev det. Jag skall säga att jag just nu är helnöjd med hårdvaxolja återstår att se om den tål två barn och en lurvig best......den ultimata testen.

Nej, nu måste jag åter till övervåningen.
/Mattias

Kommentarer
Postat av: Marcus Olofsson

Golvet blev snyggt!!
...har du funderat något mer på bardisken???
//Marcus

2007-05-23 @ 19:21:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0