VÄLKOMMEN

Jahaja...... Då har man till slut gjort det.....skapat en blogg.

Jag börjar med en presentation om någon besökare inte vet vem jag är. Jag heter Mattias och bor på Gotland tillsammans med min familj= fru, son och dotter. Barnen är 4 och 1½ år. Det ingår 45 kg schäfer i familjen också.

Anledningen till att jag startar den här bloggen är att jag vill få tips och dela med mig av erfarenheter i renoveringens härliga värld. Vi köpte, i oktober förra året, en äldre jorbruksfastighet. Bostadshuset är ett kalkstenshus som är tillbyggt i, vad jag tror, tre etapper. Jag vet inte när huset först är byggt men skulle gissa på mitten slutet av 1800-talet. En tredjedel av huset har inte stomme av kalksten utan har träbjälklag som sedan putsats.

Projektet som vi nu har dragit igång är att hela övervåningen skall renoveras/inredas. På övervåningen finns/fanns två isolerade rum i övrigt är hela övervåningen en s.k. kallvind. När Anticimex var och besiktigade framkom att vi hade trämask och husbock i takstolarna....KUL KUL. Nåja jag slapp i allafall fundera över vad som skulle bort och vad som skulle bevaras. Nu skall allt rivas bort in till takstolarna och sedan kommer Anticimex för att sanera hela övervåningen. Saneringen kostar oss ca 15.000:- men när man skall inreda hela övervåningen så känns det skönt att veta att de små gynnarna inte käkar upp alltihop om några år.

Som sagt, tanken är att det kommer att komma bilder och berättelser om hur renoveringen fortgår. Jag vill poängtera att jag inte har någon som helst yrkesutbildning inom bygg/snickeri/målning. Med andra ord delar jag bara med mig av en, förhoppningsvis spännande och roande?, resa. Jag brukar säga att jag har samma fysiska förutsättningar som Martin, Matte, Johnny och de andra på TV så varför skulle inte jag kunna?? :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0