Expansionskärl m.m.

Jag har under hela rivningsfasen funderat över vad jag skall göra åt det expansionskärl som vi har på vinden. Det är ett hemmasvetsat kärl som är tillverkat av en tvättmaskin. Jag är inte helt tillfreds med tanken att bygga in en tickande vattenbomb på vinden. Jag har därför börjat undersöka möjligheten att ha ett s.k. tryckexpansionskärl, d.v.s ett kärl som kan sitta nere vid pannan istället för vid högsta punkt. En del rörmokare säger att det inte går att kombinera tryckkärl med vedeldning medans andra säger att det går alldeles utmärkt. Anledningen till att en del säger att det inte går är det att tryckkärlen inte är optimerade för den skiftning i temperatur som vedeldning ger utan är bättre till ex. bergvärmepump eller motsv.

Jag tog i vilket fall som helst hit en rörmokare som tittade på vårat system. Han sade då att det inte var några som helst problem att sätta in ett tryckkärl. Han berättade dessutom att det expansionskärl vi har idag är helt livsfarligt med anledning av att det består av flera olika metaller och skulle kunna haverera vilken dag som helst, PUHH.
Jag bad honom även räkna på vad det skulle kosta om jag anlitade honom för att dra upp rören till elementen på övervåningen.

Sätter in en bild på hur det blir när vindpappen är uppe.
image45

Jo just det sedan har jag satt in ett av de nya fönstren. Det gick bra förutom att ett av gånggärnen troligen knäckts i transporten så att det ena fönstret var jättetrögt att stänga, jag får knäcka tillbaks det en dag......
image46

Nu är det på gång :-)

/Mattias

Kommentarer
Postat av: A

Hej
Har läst din några gånger, intressant och kul arbete ni är inne i. Vi håller också på att renovera ett gammalt hus, titta gärna in i vår renoveringblogg. http://namnkarls.blogspot.com
Hälsningar A

2008-03-01 @ 11:52:33
URL: http://namnkarls.blogspot.com
Postat av: M

Ser fint ut om ni vill ha inspiration för målningen kolla in www.maleriassistans.se

2008-11-24 @ 09:48:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0