SEMESTER....

Nu är det semester som gäller. Med andra ord mer tid till övervåningen men kanske mindre tid att uppdatera bloggen, precis som om jag är så duktig på att uppdatera den annars:-)

Det jag gör just nu är att jag håller på att byta ut delar av takstolarna. Detta dels för att de inte sitter i våg med varrandra så det går inte att skruva ett tak i dem och dels för att en del av dem är så angripna av husbock.


Här har jag försökt att ta ett kort så att man skall kunna se att de inte sitter i våg. Det man ser längst bort är den nya takbjälken som jag har vägt in och satt upp.


Jag kommer inte att byta alla. Längst bort i bilden är det som kommer att bli föräldrasovrummet och där skall det vara öppet upp till nock varför bjälkarna får sitta kvar.


Jag sätter upp och väger in en ny bjälke i varje ände. Sedan spänner jag en lina i mellan dessa och kan sätta de andra bjälkarna efter linan. Jag var ensam när jag gjorde det, jag rekomenderar att man är två, phhhuu.


I gaveln var jag tvungen att skruva bjälken utanpå väggreglarna annars skulle jag inte ha något att skruva änden på taket i sedan. När jag fått upp alla bjälkarna skall jag såga av de gamla bjälkarna. Jag har också passat på att höja takhöjden till ca 2,40. Jag vet inte om jag skrivit det innan men jag har tagit bort det gamla expansionskärlet och har numera ett tryckkärl i källaren annars hade jag inte haft plats att höja taket. Det var föresten inte jag som satte in tryckkärlet det var en rörfirma......

Det jag håller på med nu och som är närmast förestående är att sätta upp resten av vindpappen samt sätta in det lilla takfönstret. När detta är gjort skall jag äntligen börja sätta upp reglarna på ytterväggarna och sedan reglarna för rummen. Jag längtar dit för det är då man börjar se att det händer något.

/Mattias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0