NYTT TRAPPHÅL

Nu har det nya trapphålet tagit form. Trappan beställer jag av en snickare, man skall som sagt inse sina begränsningar :-).

Jag började med att regla av för de golvreglar som jag skulle såga av. Detta för att förhindra att taket skulle rasa in på nedervåningen och för at förhindra att sågen nyper då man sågar av dem.
image66

När detta var klart var det bara att börja riva taket. Måtten på hålet har jag fått av snickaren.
image68

Sedan sågade jag av golvbjälkarna eller takbjälkar om man så vill :-) Det enda bekymret med detta var att det naturligtvis fanns gott om handsmidda herrejössesspikar som försvårade avsågandet.

Efter det att hålet var upptaget reglade jag upp runt om med 45X170. Jag växlade på så sätt av de kapade bjälkarna mot varrandra och sedan till en befintlig hel bjälke.
image69

Just det här hörnet är det som kommer att bära det mesta med hjälp av en stolpe ned till golvet på undervåningen. Därför var det viktigt att förstärka hörnet så det håller.
image70

Vi får se vad jag hittar på härnäst.

/Mattias

Kommentarer
Postat av: Vincent

Det ser sjukt grymt ut, hur lång tid tog allt det här att göra? Jag önskar att jag också kunde göra något sånt stort.

Postat av: Bert

Grymt bra jobbat! Med så fina bilder till, så kan du ju ge ut en bok när du är klar!!

2010-03-10 @ 11:56:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0