TAKFÖNSTER eller ibland måste man inse sin begränsning...

Nu är det tredje eller fjärde gången jag försöker lägga in detta inlägg. Jag vet inte vad som händer men det försvinner i cyberspace när jag skall publicera det. Nåväl, skam den som ger sig nu kör vi igen.....

Nu har de två stora takfönsterna kommit på plats. De är 160X78 och är av märket Velux. När jag öppnade kartongerna och läste beskrivningen så blev jag gråtfärdig. Det var bara en massa teckande bilder med glada och sura gubbar, inte ett enda användbart mått. Jag ringde min bror, som till skillnad från mig är utbildad skickare och har satt in takfönster förut. Han kom till undsättning och då han läste beskrivningen förstod han att någon som aldrig gjort det förut skulle få problem, (skönt att han sade så :-)..........han kanske bara sade det för att vara snäll.....

När man väl vet hur man skall göra så är det inte så krångligt, nästan lättar än att sätta in ett vanligt fönster. Takfönstrena fäster bara i hörnena och inte mitt på karmen. Det följer med en ram av tunn aluminium och skumtätning som man kan använda som mall. Sedan tar man upp hålet och lägger reglar vågrät det behövs inte mer för att hålla fönstret men kanske för att kunna klä invändigt och utvändigt.

Jag hade köpt ett paket där all utvändig beklädnad ingick. Det var förvånansvärt lätt att få det ganska bra. Det viktiga är ju att det blir tätt.

image59
Det är här fönstren skall sitta.

image60
Bort med 3 plåtar för att kunna göra hål i taket.

image61
Motorsågen är ovärderlig för sådana här jobb.

image62
En traktor är inte heller fel.......

image63
Nu är dom på plats.

image64
Dagen efter klädde vi färdigt med plåten runt.

image65
Ock så ser det ut inne...

Till sist vill jag tacka de som kommenterar, det är roligt och ispirerande att få kommentarer av andra. Även om jag själv är usel på att kommentara andras bloggar ;-)

Nu är jag i full gång med det nya trapphålet........
/Mattias

Kommentarer
Postat av: A

Det där blir riktigt bra. Vilket härligt rum det blir med så mycket ljusinsläpp. Du är både modig och duktig att våga dig på ett sådant projekt, tur att du har en bror som kan hjälpa till.

Ha det gott!
A

2008-05-20 @ 19:01:51
URL: http://namnkarls.blogspot.com
Postat av: Micke

Hej, kul att se någon som sätter in just den dimension av takfönster som jag tänkt sätta upp (78x160). En för övrigt väldigt bra blogg med alla dess bilder. Går igenom samma resa (blod,svett och tårar) med renovering av övervåningen och har fått en del inspiration från denna blogg.

2008-12-07 @ 12:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0