PUTSAD INNERVÄGG

Ja nu var det ett bra tag sedan jag uppdaterade bloggen men nu är det dax.....

Jag har pulat med lite av varje. Det stora jag har gjort nu är att jag har putsat den gavel som utgör en av väggarna i det blivande föräldrasovrummet "master bedroom" (nu stavade jag säkert fel men det påtalar min fru senare :-)).

Väggen var innan bara "slammad" det vill säga det var ett ojämt lager puts för att hålla ihop kalkstenen.


Här ser man den slammade kalkstenen lite närmare.


Sedan var det till att blanda så kallat KC-bruk d.v.s Kalk Cement bruk. Jag kommer inte ihåg exakt men jag tror att delarna var ungefär 2 cement 1 kalk och 12 sand. Vad gäller sanden så är det putssand ungefär samma som i barnens sandlåda. Sedan gällde det att blöta väggen rejält innan annars fäster inte bruket.

För min del gör det inget att det kommer bruk på bjälkarna för de skall ändå slipas.

Jaha sedan var det bara att fortsätta. Jag är absolut ingen expert på att putsa, jag har knappt gjort der förrut. Jag försökte härma den teknik som murarna använder och efter ett tag gick det ganska bra. Jag tog lite bruk på en murslev och sedan kastade jag på det på väggen. Kasta är egentligen fel ord för det skall bara till en liten knyck med handleden så att bruket fastnar på väggen, om man tar i för mycket så fastnar hälften på väggen och den andra hälften sprids överallt utom på väggen :-). När man sedan lagt på några "högar" med puts kan man släta ut putset så gott det går, det gör inget att det blir märken och så det rättar man till med borsten senare.

Hörnet mot fönstret som syns till vänster i bilden hade rasat ihop en del. Detta har jag i omgångar murat upp med gjutgrus och cement.

Plast på golvet är att föredra då det blir extremt skitigt.


Här är hörnet som jag fått bygga upp i omgångar för att slutligen kunna putsa det med resten av väggen.


När jag putsade så tog jag en bit i taget. När sedan en del har stelnat så går jag på det med vatten och en borste för att jämna till sprickor och håligheter samt för att ta bort märken från mursleven. När sedan väggen är helt torr så har jag för avsikt att blanda en riktigt lös blandning av KC-bruk och gå över väggen med. Detta täcker eventuella sprickor och andra skavanker.
Här är en bild då det är klart. Väggen har ljusnat betydligt då den blev genomtorr.

Den här väggen skall sedan målas i en silicatfärg bruten vit och alla träinslag skall betsas mörkbruna.

Jag har putsat runt de nya fönstrena utvändigt med rent kalkbruk, det var en pärs som jag skall berätta mer om en annan gång.

/Mattias

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0