Tillbaka från älgjakten....full av energi.

Nu har jag kommit hem efter fem fantastiska dagar i Småland. Jag tror att det är samma upplevelse som min fru skulle ha om hon åkte på spa i fem dagar. Det är en form av meditation att bara vara i skogen. Sedan kommer det vissa inslag av rejäl spänning och samkväm med trevliga vänner, det kan inte bli bättre. Hur som helst så känner jag mig mer redo än någonsin att ta tag i övervåningen.

Innan jag skriver något om övervåningen vill jag dela med mig av en erfarenhet vad gäller råttfällor, eller musfällor heter det väl egentligen eftersom en liten råtta kallas mus. Eftersom ordet musfälla kanske kan uppfattas som ekivokt och det kan finnas känsliga personer som läser bloggen (troligt:-)) så väljer jag att kalla det för råttfälla. Nu ser ni vad mycket energi jag har :-D. Hur som helst jag har betat mina "råttfällor" med ost, korv, leverpastej och andra klassiska beten. Problemet är att mössen (ja mössen kan man skriva det kan inte misstolkas) ofta knycker betet utan att fällan smäller igen. Jag har till och med använt sytråd för att binda fast betet.
Men så igår kväll när barnen åt kvällsmat och dottern hade russin i sin fil kom jag på att russin borde ju mössen, eller de små rättorna, gilla. Sagt och gjort jag betade fällorna med russin. Det tog inte lång stund innan det lät som en mindre hemvärnsövning i sopskåpet. Min teori är att russinet är så lockande att mössen helt enkelt blir oförsiktiga eller så är russinet mycket svårare att få av betesplattan, eller en kombination av de båda. Jag kan hur som helst rekomendera russin i mu....råttfällorna.

Nu till övervåningen.

Jag har tyvärr blivit lite sämre på att fotografera men skall skärpa mig.
Jag har nu putsat runt de nya fönstrena utvändigt och samtidigt satt ditt underbleck. Skönt att ha det gjort innan vintern. Jag hade en tanke om att jag skulle bygga en ram runt fönstret för att putsa emot. Det gick inte så jag fick putsa på fri hand. Jag har putsat med rent kalkbruk eftersom det är det som huset är putsat med. Den stora skillnaden mellen rent kalkbruk och kalk-cementbruk är att det tar flera dagar innna kalkruket har karboniserat, eller vad det heter d.v.s stelnat. Det blev inte superbra med duger så länge. Jag skall ju så småningom göra något åt hela fasaden.

Jag pratade med snickaren som skall göra trappan härom dagen. Han sade att han skal göra den nu i veckan (fan trot). Nåja jag har i alla fall för avsikt att göra klart hörnet där den skall stå så det inte är på grund av mig som det dröjer :-)
Jag har använt samma teknik som jag skall göra på hela övervåningen. Jag har spacklat skarvar och sruvskallar som vanligt. Sedan har jag limmat en slät armeringsväv (microlite) på väggen som jag sedan skall måla på. Jag har kontakter i målarbranchen (min frus bror) och enligt honom skall detta bli ett bra resultat. Jag kan säga att bara efter att ha limmat upp väven kan jag se att det kommer att bli bra, det blir en helt annan yta att måla på.


Första våden microlite.


Klart. Anlednigen till att jag har sparat en bit upp mot öppningen är att väggen kommer ju sedan att gå upp till taket på övervåningen och när jag gör den väggen fortsätter jag bara med att skarva där. Jag kommer ju troligen att bli tvungen att måla ända ned till trappan för att få det snyggt men den dagen den sorgen.

Näst på tur är mer invändigt putsarbete och isolering.

/Mattias 


Kommentarer
Postat av: Ida

Ja se där. Nu var det genast lite roligare att läsa. Russin och godis är ju nästan samma sak att skriva om... Närmare än spik och plugg iaf... Ha de gott!!!

2008-10-21 @ 17:56:51
Postat av: Per Bäckström

Äntligen har jag hittat en blogg som är intressant.

Det är så överskådligt beskrivet så att man blir sugen på att börja renovera ett äldre hus (eeh, nej nu blev jag lite för entusiastisk kände jag). Lycka till framöver och hör av dig om en förstörare som jag kan va behjälplig med något.

Per B.

2008-10-28 @ 15:36:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0