Innertak m.m.

Nu är det på tiden att jag skriver lite....och lägger upp lite bilder.

Jag har dragit färdigt det mesta med elen. Jag har dragit fram till alla vägguttag.

Ovan kan man se de uttag som kommer att vara på varje sida av sängen i föräldrasovrummet.


På stenväggen i sovrummet blir det svårt att sätta en kontakt så där kommer det att bli en s.k sockelkontakt. Den kommer alltså att sitta i golvsockeln.


Ovanför takfönsterna har jag satt hinkar, där blir det troligen LED spottar.


Detta är i badrummet där det troligen kommer att bli traditionella halogenspottar. Hinkarna är större. Jag funderade länge på om jag skulle sätta dem "lite hur som helst" eller om jag skulle mäta ut placeringen. Jag har lite svårt för "hur som helst" varför jag mätte in var de skulle sitta. Jag tycker det blir jättefint när man placerar ut spottarna utan struktur men jag tror inte jag har den rätta känslan:)


Sedan har jag satt glespanel överallt samt dragit fram el till två urtag som skall sitta dolt bakom två takbjälkar i sovrummet.


Jag har reglat upp de andra väggarna i badrummet oxå. Den här väggen är den som kommer att gränsa mot garderoben i föräldrasovrummet.


Det här är väggen som går mot murstocken. Det var ett pusslande och jag är inte helt säker på att den kommer att vara kvar i nuvarande form:)


Jag har varit på brädgården och köpt allt innertak. I vårat sovrum blir det en råspont där det är en urfasning i sponten som gör att det blir 2mm springa mellan brädorna. Det kommer troligen att vara mer än 2 mm när det har torkat:). I resten kommer det att vara en slätspont. Men innan taket skulle upp i sovrummet var jag tvungen att skiva väggarna eftersom taket skall gå ned över väggen. Jag kommer att sätta både spån och gips överallt där det skall vara skivor.


Först spån......


...sedan gips. Rummet förändras fort och mycket när man får börja sätta upp skivor.

Sedan var det takets tur, till detta behöver man spikpistol, kap och gersåg, virke och en snickarkunnig storebror:)

Här har vi kommit en bit. Runt bjälkarna kommer det att kläs med någon form av list.


Här kan man se en av de två "dolda" kontakterna.


Eftersom taket är brutet så blir det en sådan här liten triangel som också skall kläs med innertak.



Men det blev ju bra.


Och så här blev det. Sedan skall det målas......vitt, som det mesta:) Anledningen till att taket inte går riktigt ända upp är att det där kommer att bli en bräda eller låda med spottar i.

Ja det var allt för den här gången. Jag håller nu på med att regla upp väggen som kommer att bli ingången till sovrummet och garderob. Vi har beslutat att i stället för skjutdörrar till garderoben så kommer vi att använda oss av en gammal smalare spegeldörr, kommer att bli bra tror jag.

/Mattias 
 

Kommentarer
Postat av: Mackan

Faan vad bra det blir!!!

2009-08-14 @ 01:12:40
Postat av: Therese

Blir verkligen hur bra som helst.

2009-08-14 @ 10:28:31
Postat av: Per

Wow! Visar jag din blogg för min fru finns det ingen återvändo.. då måste vi också göra något med vår vind...

Jag kommer fortsätta följa bloggen för inspiration! ser ut att bli kanonbra.

2009-11-03 @ 14:41:23
Postat av: Jeanette

Har läst igenom din blogg å blivit så inspirerad. Dock måste du uppdatera oftare

2010-02-13 @ 15:10:03
URL: http://nettanjohansson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0