UPPDATERING

Nu är det sannerligen dax för en uppdatering med vad jag gjort. Jag är kass på att uppdatera bloggen och överväger att lägga över ansvaret för bloggandet på min fru:-)

Här kommer en summering av vad som hänt.

Gaveln som jag putsat i föräldrasovrummet har spruckit då den torkade. Det är inget konstigt jag hade nog blivit väldigt förvånad om den inte hade gjort det. Jag har därför blandat en något lösare blandning med bruk och lagat i sprickorna.

Det gör inget att det blir nyansskilnader eftersom väggen ändå skall målas senare. När det torkat ser det inte riktigt lika fläckigt ut som på bilden.

När jag ändå häll på och slabbade med bruk så passade jag på att ge murstocken en omgång. Murstocken har tidigare varit inbyggd så den är tapetserad?? på ena sidan, fan vet om de inte har murat fast tapeten för det är helt omöjligt att få bort den. Jag penslade en tunn brukblandning på hela murstocken efter det att jag lagat i sprickor och hål. Detta gav en yta som jag hoppas att jag skall kunna måla på. Murstocken kommer att bli i princip helt fristående i allrummet på övervåningen och jag kommer att måla den med en strukturfärg och sedan med samma som resten....vit.









Sedan har jag reglat om vid takfoten. Som jag skrev i ett vredesinlägg så kunda jag inte spara stödbenen på takstolarna som jag tänkt. Men för att spara så mycket yta som möjligt så har jag valt att regla bakom stödbenen och har sedan satt råplan 22x70 som stöd för isoleringen. På detta kommer sedan papp. Jag kommer för övrigt att läkta med 22x70 överallt för att det blir smidigare då jag skall sätta upp skivorna. Jag har fått lärt mig av min snickarkunnige bror att om jag läktar cc 40 så behöver jag inte fundera på var skarvarna blir på skivorna. Det kan ju vara skönt eftersom det troligen kommer att bli en prövning ändå att sätta skivor i snedtaket.




Jag har dragit upp elen, eller i alla fall slangen som elen skall vara i. Detta var jag tvungen att göra innan jag kan isolera eftersom elen kommer från undervåningen. Jag har dragit upp en tom slang till taket som kommer att gå vidare till all belysning. Sedan har jag dragit upp två slangar till uttag. På elektrikerns inrådan är uttagsslangarna sådan med ledare i. Resten av eldragningen kan jag göra efter det att jag har isolerat.




Jag har reglat runt takfönsterna, det var en prövning vill jag lova. När jag hade gjort klart och stod och tittade insåg jag att en tredjedel av fönstret skymdes varför jag fick riva och göra om....men jag börjar bli van:-)
Så här blev det i alla fall, det blir snyggare med lite skivor och färg. Sedan har jag tänkt sätta en spot ovanför varje fönster.


I helgen har jag roat mig med att regla upp gavelväggen i det som skall bli badrummet. Jag har även reglat runt fönstret, lite pilligt. Vid sidoväggarna har jag lagt en 145x45 som jag sedan har spikat en 22x70 som stöd för isoleringen detta för att spara utrymme och i stället isolera ut i det utrymmet. Jag hade en massa galna ideér från början som i och för sig säkert hade blivit häftigt men det måste bli klart någon gång.....











Det blev ett mastodontinlägg....men den som bloggar sällan får skriva mer. Nästa sak som skall göras är att jag skall sätta papp på den nya reglingen vid takfoten och sätta in ventiler i barnens rum. Sedan är det äntligen dax för ISOLERING.

/Mattias

Kommentarer
Postat av: Micke

Väldigt kul att läsa din blogg, inspirerande och motiverande. Har läst igenom alla inlägg och väntar alltid med förväntan på nästa inlägg. Har nämligen ett likande projekt själv. Jag har satt in likadana takfönster som du (78x160) och det gör skillnad. Synd att det inte blir fler inlägg men har full förståelse för det. Önskar fortsatt god lycka med renoveringen.

2009-03-10 @ 17:57:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0