ÄNTLIGEN ISOLERING

Ännu en milstolpe i renoveringen. Jag har börjat isolera.....jiipppiii.

Jag började med gaveln i barnens rum, jag har hört/läst att man skall börja med gavlarna innan man isolerar väggarna. Sedan har jag satt upp isolering i snedtaken/väggarna i barnens rum. Där har jag även satt plast med en gång för annars kommer jag troligen att få göra om allt nästa gång jag kommer upp. Även om man tror att isoleringsskivorna sitter i kläm mellan reglarna så kommer de garanterat att ramla ner om man inte sätter platsen med en gång.

Jag klär mig så tätt jag kan när jag isolerar för det finns inget som kliar så förb.... som isolering. Jag använder, vis av erfarenhet, andningsskydd. Om man inte använder det får man vara beredd på en ruskigt irriterande hosta de kommande 14 dagarna.

Jag hade en diskussion med min fru om vad som är innanför respektive utanför isoleringen (hon undrade om plasten skulle vara innanför isoleringen). Jag tycker att innanför är innåt rummet och utanför ut mot taket, hon tänkte tvärtom. Å andra sidan är inte det här det enda tillfället då vi tänker lite olika :-).
INNANFÖR d.v.s mot rummet så kommer det sedan en glespanel i snedtaket, detta för att underlätta när skivorna skall upp. Nog om detta här kommer ett par bilder.






Jaha så ser det ut just nu. Återkommer fortast möjligt :-)
/Mattias

Kommentarer
Postat av: Jonas Lindell

Det börjar likna något. Du är ju redigt duktig på det här. Men jag är inte avundsjuk på det arbete du har kvar. Men du har ju mycket tid över så du fixar väl detta.

Ska nog jaga lite gris till helgen. Vi gjorde en enkel överräknig, som byggde på att det minst finns en sugga med 8 kultingar och en galt på 300 ha. Är så fallet så ligger avskjutningen på en nivå där stammen varken ökar eller minskar. Och troligen finns det betydligt mer gris än 10/300 ha.

Så det är bara klä på sig grönkläderna och komma över.

Vi kommer inte över till Gotland i sommar men har redan nu planerat in minst en vecka 2010. Men ni är givetvis välkomna till Jönköping. Ni kanske ska till Göteborg och kan kombinera besöket?

Hälsa familjen och ha en skön vår och sommar så hörs vi.

/Jonas

2009-05-03 @ 11:08:55
Postat av: Stefan Svanberg

Hej Mattias

Tack för din trevliga och inte minst informativa blogg. Vi har själva köpt ett mindre (60 kvm) hus på Öland. Jag är händig men inget proffs och har egentligen tänkt att få det mesta gjort av hantverkare. Nu har jag upptäckt att det är i stort sett omöjligt att hitta en ledig hantverkare på Öland så jag blir illa tvungen att göra det själv. Tyvärr har vårt hus nyligen "renoverats" av en klantskalle som uppenbarligen inte hade en aning om vad han gjorde - priset var därefter. Så jag har börjat med att riva isolering, gipsskivor osv. Tro mig eller ej men det är faktiskt roligare att riva det gamla ursprungliga än an riva nytt som är felbyggt - dock lättare. Jag har enbart tänkt använda trä och undvika plast så långt som det går; inga gipsskivor eller spånskivor. Jag behöver lägga om taket och då lägger jag isoleringen på utsidan för att undvika problem med fukt i den Öppna övre delen av huset.

Mitt eget projekt känns lite mera möjligt när jag läser din blogg.



2010-04-03 @ 08:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0